Ladere for EL-biler – kommer sikkert

BMW-el

Det er i dag ca. 70 000 el-biler som ruller på norske veier.

Spørsmålet om å få installert ladepunkter for el-biler i garasjeanlegget vårt, har vært både oppe på årsmøte og vært tema mann og mann imellom. Nå tyder mye på at det kommer et slikt anlegg om ikke veldig lenge.

Tirsdag var interesserte innkalt til informasjonsmøte. Bakgrunnen for møtet er at EV-Power, en datterbedrift av NTE Elektro, har kommet med et tilbud om hvordan et slikt anlegg kan installeres og driftes. Prisoverslag er også gitt. På møtet stilte EV-Power med Gøran Vollan og NTE Elektro med Georg Grognstad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Trond Heimdal presenterer EV-Power’s Gøran Vollan og NTE Elektro’s Georg Grognstad.

Vollan gikk gjennom flere tema; elbilen som et ledd i klimapolitikken, hurtiglading vs. normallading, tekniske krav til ladestasjons-løsninger, forskjellen på installasjon i en enebolig mot i et sameie/borettslag, og også økonomien i det skisserte anlegget hos oss.

Anlegget som EV-Power har gitt oss anbud på er dimensjonert for 20 el-biler/ladbare hybridbiler. Dersom det blir interesse for flere enn 20, kan man plusse på med nok et 20-bil-anlegg uten at det får konsekvenser for strømtilførselen inn til amfiet.
Hva som skjer om det plutselig er 50-60 amfiboere som går til anskaffelse av slike biler, se det kan EV-Power / NTE Elektro per i dag ikke gi noe godt svar på. Man kan i teorien se for seg at dersom ”alle” p-plassene skal ha et ladepunkt, da kan det bli aktuelt å øke på strømmengden inn til amfiet, som igjen vil bety en kostnad i millionklassen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mellom 20 og 30 amfiboere møtte opp til tirsdagens orienteringsmøte.

EV-Powers mann kunne for øvrig fortelle at det per i dag ruller ca. 70 000 el-biler rundt på norske veier. Ca. 6000 av dem finnes i Trøndelag. En prognose viser at i 2020 vil el-bil-tallet ligge på ca. 200 000, og går det som prognosemakerne tror, så er det én million el-biler på norske veier i 2030. Det er faktisk ikke så lenge til, folkens!

Raskt økende behov for p-plasser til el-biler
Det er i alle fall ingen som helst tvil om at det er et ikke ubetydelig skifte underveis; mot at stadig større andel av bilparken vil bestå av biler som ikke slipper ut avgasser, enten det er fra bensin eller diesel.

Derfor må man være ganske så blåøyd om man ikke innser at behovet for ladestasjoner for el-biler er raskt økende. Spørsmålet blir naturligvis om Amfiet skal slippe inn et slikt anlegg ganske umiddelbart.

Hvorfor ikke, er min reaksjon, og jeg har ingen umiddelbare tanker om å bytte til el-bil. Tilbyder EV-Power vil bruke oss som et pilot-prosjekt. Ifølge firmaet er et slikt anlegg ikke tidligere installert i et sameie-p-anlegg.

Nissan Leaf

Prognoser viser at antallet el-biler på norske veier trolig vil øke fra dagens 70 000 til rundt 200 000 i løpet av kommende fem år.

Hva koster så piloten hver enkelt?

Prisen er ca. 30 000 kroner. Selv om trekking av kabel fra ladebasen til hver enkelt p-plass utgjør en vesentlig kostnad, så er anbudet regnet ut med en snittpris, slik at hver enkelt betaler nøyaktig det samme, uansett avstand fra p-plass til ladestasjonen. Strømbruken på hver enkelt plass blir naturligvis registrert og belastet hver enkelt.

For at EV-Power skal være interessert i å sette opp anlegget, er vi avhengig av at minst ti melder interesse for å få montert et slikt anlegg på sin parkeringsplass.

Ett av innspillene på tirsdagens møte, var at EV-Power er én tilbyder. Det kunne kanskje være lurt av oss å innhente anbud fra andre.

Styret ikke direkte involvert

Siden Styret har eierseksjonsloven å forholde seg til, skal Styret ikke involvere seg direkte i dette. Eierseksjonsloven pålegger nemlig Styret å arbeide for fellesskapets beste og ikke engasjere seg i enkeltbeboeres ønsker og behov.
Det ble derfor på møtet foreslått å nedsette en hurtigarbeidende komite som tar saken videre.

I løpet av kort tid bør det både bli avklart om det er så mange som ti beboere som ønsker å knytte seg til dette, og om det blir EV-Power eller en annen leverandør som kommer for å installere anlegget.

Tekst og foto:
TORE SÆTHER / webred.